کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با «نجوا خبر»:

خریدار در بورس نیست/  اجرای بسته ۱۰ بندی حمایت از بورس راه به جایی نمی‌برد

خریدار در بورس نیست/  اجرای بسته ۱۰ بندی حمایت از بورس راه به جایی نمی‌برد
شاخص کل بورس هفته گذشته توانست مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را بشکند اما به دلیل افزایش عرضه حقوقی ها دوباره وارد فاز منفی شد. یک کارشناس بورسی معتقد است تا زمانی که شاهد عرضه های آبشاری حقوقی ها و بازارگردان ها هستیم، رونق به بورس برنخواهد گشت.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، بورس در هفته پایانی آبان ماه در مقایسه با نیمه ابتدایی آبان عملکرد ضعیفی از خود به جا گذاشت؛ شاخص کل بورس در هفته سوم این ماه توانست به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی وارد شود ولی در هفته پایانی آبان بدون تغییر بود. شاخص هم‌وزن نیز پس از ثبت بازدهی ۸.۷ درصدی که بالاترین بازدهی هفتگی سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شد، این هفته تنها حدود یک درصد افزایش یافت. این در حالی است که انتظار می‌رفت با ابلاغ بسته ۱۰ بندی حمایت فوری از بورس اتفاقات خوبی در بازار سرمایه رقم بخورد که نخورد! اما سؤال اصلی این است که بورس به چه سمت و سویی می‌رود؟

نظارتی بر بازارگردان‌ها نیست

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه هیچ نظارتی بر فروش‌ بی حد و مرز و عرضه‌های آبشاری حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها در بورس نمی‌شود، به «نجوا خبر» گفت: عدم نظارت بر فروش بدون حساب و کتاب حقوقی‌ها و بازارگردان‌های بازار، بورس را به هم ریخته است؛ به گونه‌ای که بورس در طی یک هفته، دو روز مثبت است و دو روز منفی و سپس یک روز متعادل.

مهدی روزبهانی با انتقاد از عدم اجرای مصوبه ۱۰ بندی حمایت فوری از بورس گفت: متأسفانه برخلاف مصوبه ۱۰ بندی دولت مبنی بر مهار فروش‌های بی حد و حساب حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها، ما شاهدیم که کوچک ترین برخوردی با حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها صورت نمی‌گیرد و در خلأ برخورد با آنها، بازارگردان‌ها به نوسان گیری مشغول اند.

آتش بی اعتمادی در بورس شعله می‌کشد

این فعال بورسی با بیان اینکه سهم‌ها به محض اینکه وارد صف خرید می‌شوند، شاهدیم که عرضه‌های آبشاری حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها آغاز می‌شود، می‌گوید: سهامداران به دلیل بی اعتمادی به بورس نقدینگی جدیدی وارد بازار نمی‌کنند و به همین دلیل، بورس از کمبود نقدینگی به شدت رنج می‌برد.

روزبهانی ادامه داد: به محض اینکه سهمی در بورس یکی، دو روز صف خرید می‌شود صف‌های خرید جمع شده و دوباره همان سهم می‌ریزد زیرا پولی در بازار نیست و چون خریدار جدید نیست ناچار به سرعت همان سهم منفی می‌شود.

فرار سهامداران از بورس

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: ترس سهامداران از ریزش مجدد بازار سرمایه باعث گیجی و بی ثباتی در بازار شده است. با هر بار مثبت شدن سهام، سهامداران به سرعت دست به فروش می‌شوند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند.

روزبهانی ادامه داد: سهامداران در سال های قبل عادت به سهامداری کرده بودند و کمتر می‌فروختند ولی الان شاهدیم که اندک سهامداران باقیمانده در بورس به دنبال فرصت مناسبی برای خروج از بورس اند.

پیش شرط بازگشت رونق به بورس

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، پیش شرط رونق بورس ورود نقدینگی جدید به بازار است. انتظار می‌رود صندوق تثبیت بازار حمایت بیشتری از بازار انجام بدهد و نقدینگی بیشتری هم به بازار تزریق کند.

روزبهانی در ادامه کاهش نرخ سود بانکی را مهم‌ترین عاملی دانست که به رونق بورس کمک می‌کند و گفت: تنها در صورتی که نرخ سود بین بانکی به کمتر از ۱۸ درصد کاهش پیدا کند می‌توانیم به آینده بورس امیدوار باشیم.

شاهد هیچ حمایتی از بورس نیستیم

این فعال بورسی معتقد است: سهامداران انتظار دارند دولت و شخص رئیس‌جمهور از بورس حمایت کنند چون پیش از این، شعار حمایت از بورس را داده بودند اما این در حالی است که شاهد حمایت قاطع از بورس نیستیم.

روزبهانی ادامه داد: به دلیل عدم حمایت دولت از بورس، بی اعتمادی به بازار سرمایه نسبت به قبل بیشتر هم شده است. بنابراین شاهدیم با وجود رشد شاخص بورس در چند روز متوالی، همچنان بیش از ۸۰ درصد سهامداران در ضرر هستند و با وجود بازگشت شاخص کل به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد اما اتفاق خاصی در پرتفوی سهامداران نیفتاده است.

لزوم جذب نقدینگی سرگردان به بورس

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: ارزش بورس در حال حال حاضر ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که در دولت قبل، ارزش بازار به ۳۵ هزار میلیارد تومان رسید و به دلیل ارزش کم بورس در دولت فعلی، با رشد شاخص شاهد تغییری در بورس نیستیم.

روزبهانی با بیان اینکه اگر از بورس حمایت شود بازار سرمایه به راه اصلی خود برمی گردد، ادامه داد: بازار سرمایه همچنان ارزان‌ترین بازار مالی کشور محسوب می‌شود؛ بنابراین دولت می‌تواند با حمایت‌های واقعی و علنی خود از بورس، از رشد نقدینگی مازاد و تورم زا در جامعه جلوگیری و پول سرگردان را از بازار‌های طلا، سکه، دلار و... به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13735

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب